Jak
si vybrat studio
Test
č. 1: Návštěva
nahrávacího studia
(Jste začátečníci,
obešli jste několik studií a nevíte,
pro které se rozhodnout. Zkuste
to s naším testem.)
- vyberte
si:
1. Studio
je:
a)
čisté a prostorné, působí
příjemně neutrálně, má dostatek
prostor,
kam se "uklidit" a ploch,
kam odložit nástroje a texty.
Šňůry jsou pečlivě smotané a na
svých místech
b)
plné prachu, všude se válí
nějaké věci, není si kam
sednout, na
stěnách je množství plakátů
zvukařovy oblíbené kapely,
ten pořád něco
hledá, na mixu šustí potenciometry
2. Zvukař
působí:
a)
lehce tajemně a nepřístupně,
jako rozervaný
bohém, chová se křečovitě,
měli včera superkoncert a
pak zapařili, má zastřený
hlas, pohled a táhne z něj
alkohol
b)
jistě, otevřeně a průhledně,
prohlíží si vás jako zvědavé
děcko a bez obalu se vyptává
na spoustu
věcí
3. Pak
vám pouští ukázky kapel, které
tam nahrávaly, mluví o nich zhruba
takto:
a) "Teda
vono s nima bylo strašně problémů,
to kdyby ty jejich fanynky
věděly, tomu jejich slavnýmu
zpěvákovi jsme museli těžce
pomáhat, to byl samej AutoTune
a jak mečel, kdybych mu to
equalizerem nevyladil, skoro
nepoužitelný, a představte
si, jak von to prožíval, chtěl
u toho zhasnout, zapálil si
svíčky, flašku vína a klečel
u toho na zemi..."
b) "Já
myslím, že o nich ještě uslyšíme,
potřebujou se sice trochu
vyhrát, ale maj šmrnc a makaj na
sobě, bubeník chodí k Fišarovi,
ten basák si basu nechal postavit
od Procházky..."
4. Pustíte
mu nahrávku z jiného studia,
zvukař:
a)
dlouho mlčí a poslouchá, vyptává
se, jakým mikrofonem točili virbl,
to je dobrý zvuk, nicméně on by
ho do nahrávky míchal trochu méně,
pak by víc vynikla ta zajímavá
kytara...
b)
na ní nenechá nitku suchou,
zvukaři jsou ignoranti, popaři,
ta basa
zní jak "zprdele", kapele
kulhá rytmus, "To vám to
nemohli vohlídat?", nepřestane,
dokud ho nevypnete
5. Nastane problém
(s aparaturou, počítačem), zvukař:
a)
znervózní, evidentně si neví
rady, zrudne, začne nadávat, až
je vám za něj trapně: "To
nechápu, to už snad neni možný,
já už vážně nevim, já ten krám
vyhodim z vokna..."
b)
zůstává vyrovnaný, dělá vtipy
na svou roztržitost a uklidňuje
vás, působí dojmem, že o nic nejde,
vždycky se to nějak vyřeší, začne
rutinní kontrolou od vstupu k
výstupu, a když chybu do pár minut
nenajde, udělá to jiným způsobem
6. Zvukař vám
chce předvést výhody softwaru,
který používá, takže se:
a) nejprve pohodlně
rozvalí, chytí myš a chvíli
zuřivě kliká, než se dostane
na plochu, nad fotkou prsaté
blondýny tam těkavě přejíždí
mezi změtí zástupců, několikrát
to zkusí, ale píše to nějaké
hlášky, nastartuje tedy starší,
kracklou verzi softwaru, v
něm ovšem některé věci nejdou,
najde a klikne na tlačítko
Play a ono to hraje, hurá,
předvádí vám, jak udělá smyčku,
šup!... a aplikace byla neočekávaně
ukončena...
b)
posadí ke klávesnici, jako
kdyby pilotoval
letadlo, něco někde zmáčkne
a už to najíždí, všechno je
čisté a přehledné, ukazuje,
jak prodlouží příliš krátký
tón v druhém hlasu, levá ruka
mu tancuje po klávesnici,
to se nedá sledovat, raději
koukáte na obrovitý monitor,
kde je během pár okamžiků
vidět každý detail, "...teď
vystříháme přechody, takto
se jednou klávesou pohybujeme
po jednotlivých úderech..."
7. Jdete do studia
poprvé, máte z toho obavy a
rádi byste natáčeli všichni
najednou. Zvukař se:
a)
zamračí: "Tak
do toho já teda nejdu, pánové,
já už nejsem ňákej amatér,
já mám svý jméno a pod určitou
úroveň nejdu. A jestli to
je někdo ochotnej dělat, tak
já to řikám na rovinu, to
je prasárna, tyhle lidi jenom
kazej branži, pochopte, ty
přeslechy vám všechno rozmlžej,
nedá se to stříhat, do kopáku
vám vleze basa, všechno je
ve všem, to si teda rozmyslete,
jestli to chcete mít celý
zkažený... a co metronom,
to chcete točit bez kliku?
Dyť to bude celý rozsypaný!"
b)
usměje: "Jenom
doporučuji, napoprvé je to
určitě nejlepší volba a točíme
takhle každou chvíli. A často
takhle nahrávají i zkušené
kapely, prostě kvůli souhře,
atmosféře, to se nedá s postupným
nahráváním vůbec srovnat.
Musíte samozřejmě počítat
s určitou mírou přeslechů,
podle mě je to ale zanedbatelné
a rozhodně menší zlo než
natočit něco čistě, ale mrtvě.
U nás nejčastější je točit
rytmiku, bicí, basu, elektrické
kytary a klávesy najednou,
bez sluchátek, bez metronomu
a někdy k tomu zpěvák zpívá,
ale jen pracovně, do monitorů.
Tak nějak, jako na zkoušce,
že ho slyšíte, ale ne moc.
Pokud chcete ten zpěv pak
použít, tak necháváme zpěváka
ve vedlejší místnosti, kde
má sluchátka a vidí vás jen
zdálky. To si rozmyslete,
je to na vás, můžeme klidně
zkusit oba způsoby, to nás
zas tak nezdrží."
Test
č.2
|